Activitatea 4.4

Obiectivul activității este crearea de competențe, aptitudini și atitudine pentru ca tânărul (în multe cazuri persoane majore) să fie capabil să ia decizii personale, să își organizeze viața și să-și asume consecințele propriilor decizii, să-și respecte și să ducă la bun sfârsit angajamentele.

  Inovarea în cadrul acestei activitați se refera la sprijinul acordat elevilor în dobândirea de rezultate ale învațarii, pentru a-și îmbunătăți dezvoltarea personala, implicarea lor ca cetațeni responsabili și activi în societate, angajare pe piața europeană a muncii și în afara acesteia.

Pentru depasirea obstacolelor care împiedica accesul la piața forței de munca din diverse motive: nivel scăzut de educație, experiența de muncă deficitara, slaba calificare, s-a recurs la crearea unor activități de sprijin si susținere organizate sub forma Job Club-urilor - se oferă astfel un mediu confortabil, suportiv, de valorificare si dezvoltare a resurselor si potențialului propriu. În cadrul activitațiilor, elevii, în grupuri mici, vor avea ocazia să dialogheze cu adulți si tineri, să preia modele sănătoase de persoane active de pe piața muncii. 

De asemenea, se va organiza cadrul de discuție cu foști elevi ai liceelor de unde provine grupul țintă, pentru activitați non formale în care să se poată evidenția aspecte care pot contribui la o mai buna inserție pe piața muncii din țară sau din străinătate. 

Rezultatele obtinute vor fi:

- Obținerea unui profil profesional care să se potrivească dinamicii locurilor de muncă;

- Conștientizarea propriilor abilitați și a valorilor personale;

- Crearea unui brand personal;

- Sublinierea abilităților învățate în urma câștigării unei calificări.

 ETAPA I ( grupe formate din 2 persoane sau individual)

 Autocunoaşterea

Etapă foarte importantă în luarea unei decizii privind alegerea şi construirea carierei. Realizarea efectivă a autocunoaşterii presupune ca persoana în cauză să-şi pună întrebări de genul:

-         Ce ştiu şi ce pot să fac bine? (răspunsul duce la identificarea cunoştinţelor, capacităţilor, abilităţilor, deprinderilor);

-         Ce mi-ar plăcea să fac? (răspunsul duce la depistarea propriilor interese, dorinţe, preferinţe, aspiraţii, idealuri);

-         Ce este important pentru mine? (depistarea sistemului de valori);

-         Cum sunt? (răspunsul duce la identificarea propriilor trăsături de personalitate);

-         Ce ar trebui să fac pentru a-mi satisface interesele şi dorinţele, pentru a-mi împlini scopurile, aspiraţiile şi idealurile privind cariera? (răspunsul duce la alegerea studiilor şi programelor de formare profesională care să-i asigure dobândirea competenţelor necesare reuşitei în viitoarea carieră profesională). 

La sfârşitul conturării unei imagini clare şi obiective despre sine, elevul trebuie să-și răspundă la întrebarea: Acum, că ştiu cu adevărat cine sunt, Ce este de făcut? Răspunsul îl poate afla parcurgând, împreună cu îndrumătorii următorii paşi: cunoaşterea lumii profesiilor şi a ocupaţiilor din societatea actuală şi alegerea traseului de urmat, în funcţie de dorinţe, aspiraţii şi posibilităţile sale reale. 

 ETAPA II (grupe formate din 4-8 persoane)

 Luarea deciziei în carieră

Activități care să-i susțină să-și descopere interesele, calitățile, dar și aptitudinile care, în viitor, să-i ajute să-și găsească un loc de muncă satisfăcător din punct de vedere profesional, emoțional și material. În ultima perioadă se urmărește o creștere a eficienței în muncă în același timp cu o creștere a satisfacției individuale.

Productivitatea și satisfacția sunt strâns legate de compatibilitatea dintre caracteristicile individului (aptitudini, personalitate, temperament) și cerințele profesiei, de aceea, procesul deciziei în privința alegerii ocupației este unul care se întinde de-a lungul întregii vieți. Vor fi abordate, într-un cadru non formal teme care să îi sprijine în luarea unei decizii în carieră:

-         Valorile adolescenților și valorile în carieră și muncă (factori de succes in viață și în carieră);

-         Meseriile viitorului;

-         Locul de muncă dorit– criterii de apreciere a locului de muncă;

-         Accesul femeilor pe piata muncii. 

 ETAPA III (grupe formate din 3 - 5 persoane)

Antreprenoriat – cale spre bunăstare:

  1. Spiritul antreprenorial și piața muncii;
  2. Sectoarele economice cu potențial competitiv si domeniile de specializare inteligenta - componenta a politicii europene de coeziune;
  3. Integrarea pe piața muncii prin dezvoltarea abilităților de muncă în echipă.

Instrumente inovative de consiliere, orientare, evaluare a competențelor, inclusiv prin intermediul TIC.

  • Activități de sprijin și susținere organizate sub forma Job Club-urilor (La Job Club se ofera un mediu
    confortabil, suportiv, de valorificare si dezvoltare a resurselor si potențialului propriu. Scopul Job Club-ului este ca tinerii sa se cunoasca mai bine pe ei însisi, să-și descopere alte laturi ale potențialului lor, să-și clarifice mai bine vocația personală)- vezi galerie cu fotografii;
  • Activități de tip cafenea (locații non-formale ce vor fi stabilite inclusiv cu contribuția grupului țintă), elevii, în
    grupuri mici, sunt conduși într-o zona de dialog unde le sunt prezentate persoane integrate pe piața muncii care le vor relata povestea lor profesională în decursul a 30 de minute. Caracteristicile acestui tip de activitate se refera la facilitarea dialogului între adulți si tineri, peluarea unor modele sănătoase de persoane active pe piața muncii, este un proces proactiv, practic, care ofera suport în dezvoltarea relațiilor între generații, consolidează încrederea în sine;
  • Discuții cu fosti elevi ai liceelor de unde provine grupul țintă pentru activitați non formale în care să se poata
    evidenția aspecte care pot contribui la o mai buna inserție pe piața muncii din țară sau din străinatate.