Organizarea si derularea programelor de invatare la locul de munca
Absolvenții liceelor tehnologice, odată ieșiţi de pe băncile şcolii încep să îşi construiască o carieră. Într-un fel sau altul, toți își doresc job-uri importante, bine plătite, menite să le ofere cât mai multe beneficii și satisfacții. Fiecare dintre aceștia își caută cel puțin o sursă de motivare și o destinație profesională, însă cuvintele care însoţesc multe dintre anunţurile de angajare sau întrebările de la interviu sunt descurajante: „Cel puţin un an experienţă necesară în domeniu” sau „Ce ştii să faci?”, “Unde ţi-ai pus în practică cunoştinţele teoretice?”. Acest lucru arată că mulţi dintre angajatori aşează experienţa pe primul loc, înaintea cerinţelor de la serviciu. Soluţia este efectuarea unui stagiu de practică în timpul liceului pentru a avea posibilitatea de a experimenta mediul real de lucru și de a dobândi competențe practice specifice viitoarei calificări de nivel 4, conform CNC.
Stagiul de practică este primul pas în cariera din domeniul de pregătire deoarece permite elevilor să realizeze cum stau lucrurile din punct de vedere practic, câte dintre cunoștințele teoretice sunt utile sau care sunt temele pe care trebuie să le aprofundeze cu ajutorul tutorilor de practică din firmele partenere.
În acest context, proiectul “DIGTEH - Creșterea competențelor prin educație digitală și creativitate - stagii de practică inovative în Ialomița”, oferă oportunitatea unui număr de 193 de elevi din clasele a XI-a și a XII-a de la Liceul Tehnologic “Alexandru I. Cuza” Slobobozia și Liceul Tehnonologic “Sfânta Ecaterina” Urziceni de a cunoaște realităţile unui loc de muncă în cazul în care doresc să dezvolte o carieră viitoare în următoarele calificări: tehnician desenator pentru construcții și instalații, tehnician mecatronist, tehnician operator tehnică de calcul, tehnician în activități economice, tehnician în turism și tehnician în contractări și achiziții.
Stagiile de practică organizate în cadrul proiectului se desfășoară la agenții economici parteneri în proiect sau la parteneri de practică cooptați, alături de care se află Uniunea Generală a Industriașilor din România – Filiala Ialomița, în calitate de colaborator permanent. Instruirea practică se realizează prin utilizarea echipamentelor și dotărilor din proiect, dar și a celor din dotarea partenerilor.
În această perioadă, elevii dobândesc competențe specifice viitoarei calificări, care îi vor face mai încrezători în propriile abilităţi şi vor învăţa, în afara lucrurilor specifice locului de muncă, despre managementul timpului, disciplină, comunicare eficientă, gândire logică şi critică. Aceste cunoştinţe şi experienţe nu pot fi învăţate într-o sală de clasă, iar elevii vor constata cum teoria poate fi aplicată în mediul real.